Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Skellefteå 2006 0,0
1 Skellefteå 2007 0,0
2 Skellefteå 2008 0,0
3 Skellefteå 2009 0,0
4 Skellefteå 2010 0,0
5 Skellefteå 2011 0,0
6 Skellefteå 2012 0,0
7 Skellefteå 2013 0,0
8 Skellefteå 2014 0,0
9 Skellefteå 2015 0,1
10 Skellefteå 2016 0,2
11 Skellefteå 2017 0,3
12 Skellefteå 2018 0,5
13 Skellefteå 2019 0,8
14 Skellefteå 2020 1,7
15 Skellefteå 2021 3,4
16 Skellefteå 2022 5,6
17 Skellefteå 2023 7,7
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28