Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Simrishamn 2006 0,0
1 Simrishamn 2007 0,0
2 Simrishamn 2008 0,0
3 Simrishamn 2009 0,0
4 Simrishamn 2010 0,0
5 Simrishamn 2011 0,0
6 Simrishamn 2012 0,0
7 Simrishamn 2013 0,0
8 Simrishamn 2014 0,0
9 Simrishamn 2015 0,1
10 Simrishamn 2016 0,1
11 Simrishamn 2017 0,2
12 Simrishamn 2018 0,5
13 Simrishamn 2019 0,8
14 Simrishamn 2020 1,8
15 Simrishamn 2021 3,2
16 Simrishamn 2022 5,0
17 Simrishamn 2023 6,7
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28