Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Sandviken 2006 0,0
1 Sandviken 2007 0,0
2 Sandviken 2008 0,0
3 Sandviken 2009 0,0
4 Sandviken 2010 0,0
5 Sandviken 2011 0,0
6 Sandviken 2012 0,0
7 Sandviken 2013 0,0
8 Sandviken 2014 0,0
9 Sandviken 2015 0,1
10 Sandviken 2016 0,1
11 Sandviken 2017 0,2
12 Sandviken 2018 0,4
13 Sandviken 2019 0,7
14 Sandviken 2020 1,3
15 Sandviken 2021 2,3
16 Sandviken 2022 3,6
17 Sandviken 2023 4,7
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28