Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Södertälje

2006

0,0

1

Södertälje

2007

0,0

2

Södertälje

2008

0,0

3

Södertälje

2009

0,0

4

Södertälje

2010

0,0

5

Södertälje

2011

0,0

6

Södertälje

2012

0,0

7

Södertälje

2013

0,1

8

Södertälje

2014

0,2

9

Södertälje

2015

0,4

10

Södertälje

2016

1,4

11

Södertälje

2017

2,6

12

Södertälje

2018

3,3

13

Södertälje

2019

3,6

14

Södertälje

2020

6,9

15

Södertälje

2021

11,3

16

Södertälje

2022

15,5

17

Södertälje

2023

21,9

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28