Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Oskarshamn 2006 0,0
1 Oskarshamn 2007 0,0
2 Oskarshamn 2008 0,0
3 Oskarshamn 2009 0,0
4 Oskarshamn 2010 0,0
5 Oskarshamn 2011 0,0
6 Oskarshamn 2012 0,0
7 Oskarshamn 2013 0,0
8 Oskarshamn 2014 0,0
9 Oskarshamn 2015 0,1
10 Oskarshamn 2016 0,2
11 Oskarshamn 2017 0,3
12 Oskarshamn 2018 0,4
13 Oskarshamn 2019 0,6
14 Oskarshamn 2020 1,3
15 Oskarshamn 2021 2,6
16 Oskarshamn 2022 3,9
17 Oskarshamn 2023 5,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28