Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Mölndal 2006 0,0
1 Mölndal 2007 0,0
2 Mölndal 2008 0,0
3 Mölndal 2009 0,0
4 Mölndal 2010 0,0
5 Mölndal 2011 0,0
6 Mölndal 2012 0,0
7 Mölndal 2013 0,0
8 Mölndal 2014 0,1
9 Mölndal 2015 0,3
10 Mölndal 2016 0,5
11 Mölndal 2017 1,0
12 Mölndal 2018 1,4
13 Mölndal 2019 2,5
14 Mölndal 2020 5,6
15 Mölndal 2021 10,5
16 Mölndal 2022 16,3
17 Mölndal 2023 20,1
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28