Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Munkedal 2006 0,0
1 Munkedal 2007 0,0
2 Munkedal 2008 0,0
3 Munkedal 2009 0,0
4 Munkedal 2010 0,0
5 Munkedal 2011 0,0
6 Munkedal 2012 0,0
7 Munkedal 2013 0,0
8 Munkedal 2014 0,0
9 Munkedal 2015 0,1
10 Munkedal 2016 0,1
11 Munkedal 2017 0,1
12 Munkedal 2018 0,4
13 Munkedal 2019 0,8
14 Munkedal 2020 1,3
15 Munkedal 2021 2,5
16 Munkedal 2022 4,5
17 Munkedal 2023 6,7
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28