Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Mullsjö

2006

0,0

1

Mullsjö

2007

0,0

2

Mullsjö

2008

0,0

3

Mullsjö

2009

0,0

4

Mullsjö

2010

0,0

5

Mullsjö

2011

0,0

6

Mullsjö

2012

0,0

7

Mullsjö

2013

0,0

8

Mullsjö

2014

0,0

9

Mullsjö

2015

0,1

10

Mullsjö

2016

0,1

11

Mullsjö

2017

0,1

12

Mullsjö

2018

0,4

13

Mullsjö

2019

0,7

14

Mullsjö

2020

1,3

15

Mullsjö

2021

2,7

16

Mullsjö

2022

5,0

17

Mullsjö

2023

6,8

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23