Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Lycksele

2006

0,0

1

Lycksele

2007

0,0

2

Lycksele

2008

0,0

3

Lycksele

2009

0,0

4

Lycksele

2010

0,0

5

Lycksele

2011

0,0

6

Lycksele

2012

0,0

7

Lycksele

2013

0,0

8

Lycksele

2014

0,0

9

Lycksele

2015

0,1

10

Lycksele

2016

0,1

11

Lycksele

2017

0,2

12

Lycksele

2018

0,3

13

Lycksele

2019

0,4

14

Lycksele

2020

0,6

15

Lycksele

2021

0,9

16

Lycksele

2022

1,9

17

Lycksele

2023

2,6

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23