Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Lidingö

2006

0,0

1

Lidingö

2007

0,0

2

Lidingö

2008

0,0

3

Lidingö

2009

0,0

4

Lidingö

2010

0,0

5

Lidingö

2011

0,0

6

Lidingö

2012

0,0

7

Lidingö

2013

0,1

8

Lidingö

2014

0,2

9

Lidingö

2015

0,4

10

Lidingö

2016

0,8

11

Lidingö

2017

1,4

12

Lidingö

2018

2,2

13

Lidingö

2019

3,5

14

Lidingö

2020

5,9

15

Lidingö

2021

9,5

16

Lidingö

2022

13,5

17

Lidingö

2023

17,2

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23