Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Kristinehamn

2006

0,0

1

Kristinehamn

2007

0,0

2

Kristinehamn

2008

0,0

3

Kristinehamn

2009

0,0

4

Kristinehamn

2010

0,0

5

Kristinehamn

2011

0,0

6

Kristinehamn

2012

0,0

7

Kristinehamn

2013

0,0

8

Kristinehamn

2014

0,1

9

Kristinehamn

2015

0,2

10

Kristinehamn

2016

0,2

11

Kristinehamn

2017

0,3

12

Kristinehamn

2018

0,5

13

Kristinehamn

2019

0,7

14

Kristinehamn

2020

1,4

15

Kristinehamn

2021

3,0

16

Kristinehamn

2022

5,0

17

Kristinehamn

2023

6,8

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23