Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Katrineholm 2006 0,0
1 Katrineholm 2007 0,0
2 Katrineholm 2008 0,0
3 Katrineholm 2009 0,0
4 Katrineholm 2010 0,0
5 Katrineholm 2011 0,0
6 Katrineholm 2012 0,0
7 Katrineholm 2013 0,0
8 Katrineholm 2014 0,1
9 Katrineholm 2015 0,1
10 Katrineholm 2016 0,2
11 Katrineholm 2017 0,4
12 Katrineholm 2018 0,5
13 Katrineholm 2019 0,8
14 Katrineholm 2020 1,9
15 Katrineholm 2021 3,5
16 Katrineholm 2022 5,6
17 Katrineholm 2023 7,2
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28