Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Karlskrona 2006 0,0
1 Karlskrona 2007 0,0
2 Karlskrona 2008 0,0
3 Karlskrona 2009 0,0
4 Karlskrona 2010 0,0
5 Karlskrona 2011 0,0
6 Karlskrona 2012 0,0
7 Karlskrona 2013 0,0
8 Karlskrona 2014 0,1
9 Karlskrona 2015 0,2
10 Karlskrona 2016 0,3
11 Karlskrona 2017 0,4
12 Karlskrona 2018 0,6
13 Karlskrona 2019 1,0
14 Karlskrona 2020 2,0
15 Karlskrona 2021 3,6
16 Karlskrona 2022 6,0
17 Karlskrona 2023 7,7
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28