Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Kävlinge 2006 0,0
1 Kävlinge 2007 0,0
2 Kävlinge 2008 0,0
3 Kävlinge 2009 0,0
4 Kävlinge 2010 0,0
5 Kävlinge 2011 0,0
6 Kävlinge 2012 0,0
7 Kävlinge 2013 0,0
8 Kävlinge 2014 0,1
9 Kävlinge 2015 0,2
10 Kävlinge 2016 0,3
11 Kävlinge 2017 0,6
12 Kävlinge 2018 1,1
13 Kävlinge 2019 1,8
14 Kävlinge 2020 3,0
15 Kävlinge 2021 5,6
16 Kävlinge 2022 8,9
17 Kävlinge 2023 11,4
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28