Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Hässleholm

2006

0,0

1

Hässleholm

2007

0,0

2

Hässleholm

2008

0,0

3

Hässleholm

2009

0,0

4

Hässleholm

2010

0,0

5

Hässleholm

2011

0,0

6

Hässleholm

2012

0,0

7

Hässleholm

2013

0,0

8

Hässleholm

2014

0,1

9

Hässleholm

2015

0,1

10

Hässleholm

2016

0,2

11

Hässleholm

2017

0,3

12

Hässleholm

2018

0,5

13

Hässleholm

2019

0,7

14

Hässleholm

2020

1,4

15

Hässleholm

2021

2,8

16

Hässleholm

2022

4,4

17

Hässleholm

2023

5,9

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23