Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Härjedalen 2006 0,0
1 Härjedalen 2007 0,0
2 Härjedalen 2008 0,0
3 Härjedalen 2009 0,0
4 Härjedalen 2010 0,0
5 Härjedalen 2011 0,0
6 Härjedalen 2012 0,0
7 Härjedalen 2013 0,0
8 Härjedalen 2014 0,1
9 Härjedalen 2015 0,0
10 Härjedalen 2016 0,1
11 Härjedalen 2017 0,2
12 Härjedalen 2018 0,3
13 Härjedalen 2019 0,4
14 Härjedalen 2020 0,6
15 Härjedalen 2021 1,2
16 Härjedalen 2022 2,2
17 Härjedalen 2023 3,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28