Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Herrljunga 2006 0,0
1 Herrljunga 2007 0,0
2 Herrljunga 2008 0,0
3 Herrljunga 2009 0,0
4 Herrljunga 2010 0,0
5 Herrljunga 2011 0,0
6 Herrljunga 2012 0,0
7 Herrljunga 2013 0,1
8 Herrljunga 2014 0,1
9 Herrljunga 2015 0,2
10 Herrljunga 2016 0,2
11 Herrljunga 2017 0,5
12 Herrljunga 2018 0,9
13 Herrljunga 2019 1,1
14 Herrljunga 2020 1,9
15 Herrljunga 2021 3,1
16 Herrljunga 2022 4,9
17 Herrljunga 2023 5,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28