Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Helsingborg 2006 0,0
1 Helsingborg 2007 0,0
2 Helsingborg 2008 0,0
3 Helsingborg 2009 0,0
4 Helsingborg 2010 0,0
5 Helsingborg 2011 0,0
6 Helsingborg 2012 0,0
7 Helsingborg 2013 0,1
8 Helsingborg 2014 0,1
9 Helsingborg 2015 0,3
10 Helsingborg 2016 0,5
11 Helsingborg 2017 0,8
12 Helsingborg 2018 1,2
13 Helsingborg 2019 1,7
14 Helsingborg 2020 3,2
15 Helsingborg 2021 5,4
16 Helsingborg 2022 8,1
17 Helsingborg 2023 10,8
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28