Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
|---|---|---|---|
| 0 | Härryda | 2006 | 0,0 |
| 1 | Härryda | 2007 | 0,0 |
| 2 | Härryda | 2008 | 0,0 |
| 3 | Härryda | 2009 | 0,0 |
| 4 | Härryda | 2010 | 0,0 |
| 5 | Härryda | 2011 | 0,0 |
| 6 | Härryda | 2012 | 0,0 |
| 7 | Härryda | 2013 | 0,0 |
| 8 | Härryda | 2014 | 0,1 |
| 9 | Härryda | 2015 | 0,2 |
| 10 | Härryda | 2016 | 0,4 |
| 11 | Härryda | 2017 | 0,7 |
| 12 | Härryda | 2018 | 1,1 |
| 13 | Härryda | 2019 | 1,9 |
| 14 | Härryda | 2020 | 3,4 |
| 15 | Härryda | 2021 | 6,2 |
| 16 | Härryda | 2022 | 9,9 |
| 17 | Härryda | 2023 | 13,0 |
Kommentar
De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.
Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J. Exporten av elbilar är dock stor och bidrar till att trycka ned antalet sådana fordon i trafik i Sverige.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.
Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.
I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.
Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.
På väg mot fossilfria transporter