Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Gällivare 2006 0,0
1 Gällivare 2007 0,0
2 Gällivare 2008 0,0
3 Gällivare 2009 0,0
4 Gällivare 2010 0,0
5 Gällivare 2011 0,0
6 Gällivare 2012 0,0
7 Gällivare 2013 0,0
8 Gällivare 2014 0,0
9 Gällivare 2015 0,0
10 Gällivare 2016 0,1
11 Gällivare 2017 0,1
12 Gällivare 2018 0,3
13 Gällivare 2019 0,5
14 Gällivare 2020 0,9
15 Gällivare 2021 1,4
16 Gällivare 2022 2,5
17 Gällivare 2023 4,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28