Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Grästorp 2006 0,0
1 Grästorp 2007 0,0
2 Grästorp 2008 0,0
3 Grästorp 2009 0,0
4 Grästorp 2010 0,0
5 Grästorp 2011 0,0
6 Grästorp 2012 0,0
7 Grästorp 2013 0,0
8 Grästorp 2014 0,1
9 Grästorp 2015 0,1
10 Grästorp 2016 0,2
11 Grästorp 2017 0,1
12 Grästorp 2018 0,4
13 Grästorp 2019 0,7
14 Grästorp 2020 1,3
15 Grästorp 2021 3,1
16 Grästorp 2022 4,8
17 Grästorp 2023 6,7
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28