Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Gnosjö

2006

0,0

1

Gnosjö

2007

0,0

2

Gnosjö

2008

0,0

3

Gnosjö

2009

0,0

4

Gnosjö

2010

0,0

5

Gnosjö

2011

0,0

6

Gnosjö

2012

0,0

7

Gnosjö

2013

0,1

8

Gnosjö

2014

0,3

9

Gnosjö

2015

0,4

10

Gnosjö

2016

0,6

11

Gnosjö

2017

0,8

12

Gnosjö

2018

1,2

13

Gnosjö

2019

1,6

14

Gnosjö

2020

2,9

15

Gnosjö

2021

5,3

16

Gnosjö

2022

8,0

17

Gnosjö

2023

10,1

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23