Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Gagnef 2006 0,0
1 Gagnef 2007 0,0
2 Gagnef 2008 0,0
3 Gagnef 2009 0,0
4 Gagnef 2010 0,0
5 Gagnef 2011 0,0
6 Gagnef 2012 0,0
7 Gagnef 2013 0,0
8 Gagnef 2014 0,0
9 Gagnef 2015 0,1
10 Gagnef 2016 0,1
11 Gagnef 2017 0,1
12 Gagnef 2018 0,3
13 Gagnef 2019 0,7
14 Gagnef 2020 1,7
15 Gagnef 2021 2,4
16 Gagnef 2022 3,7
17 Gagnef 2023 5,4
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28