Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Falkenberg 2006 0,0
1 Falkenberg 2007 0,0
2 Falkenberg 2008 0,0
3 Falkenberg 2009 0,0
4 Falkenberg 2010 0,0
5 Falkenberg 2011 0,0
6 Falkenberg 2012 0,0
7 Falkenberg 2013 0,0
8 Falkenberg 2014 0,1
9 Falkenberg 2015 0,2
10 Falkenberg 2016 0,4
11 Falkenberg 2017 0,7
12 Falkenberg 2018 0,9
13 Falkenberg 2019 1,4
14 Falkenberg 2020 2,1
15 Falkenberg 2021 3,7
16 Falkenberg 2022 5,5
17 Falkenberg 2023 7,2
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28