Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ekerö

2006

0,0

1

Ekerö

2007

0,0

2

Ekerö

2008

0,0

3

Ekerö

2009

0,0

4

Ekerö

2010

0,0

5

Ekerö

2011

0,0

6

Ekerö

2012

0,0

7

Ekerö

2013

0,0

8

Ekerö

2014

0,2

9

Ekerö

2015

0,4

10

Ekerö

2016

0,8

11

Ekerö

2017

1,2

12

Ekerö

2018

1,8

13

Ekerö

2019

2,8

14

Ekerö

2020

4,4

15

Ekerö

2021

7,6

16

Ekerö

2022

11,1

17

Ekerö

2023

13,9

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23