Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Dorotea 2006 0,0
1 Dorotea 2007 0,0
2 Dorotea 2008 0,0
3 Dorotea 2009 0,0
4 Dorotea 2010 0,0
5 Dorotea 2011 0,0
6 Dorotea 2012 0,0
7 Dorotea 2013 0,0
8 Dorotea 2014 0,0
9 Dorotea 2015 0,0
10 Dorotea 2016 0,0
11 Dorotea 2017 0,1
12 Dorotea 2018 0,1
13 Dorotea 2019 0,1
14 Dorotea 2020 0,2
15 Dorotea 2021 0,4
16 Dorotea 2022 0,4
17 Dorotea 2023 0,5
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28