Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Degerfors 2006 0,0
1 Degerfors 2007 0,0
2 Degerfors 2008 0,0
3 Degerfors 2009 0,0
4 Degerfors 2010 0,0
5 Degerfors 2011 0,0
6 Degerfors 2012 0,0
7 Degerfors 2013 0,0
8 Degerfors 2014 0,0
9 Degerfors 2015 0,0
10 Degerfors 2016 0,0
11 Degerfors 2017 0,1
12 Degerfors 2018 0,2
13 Degerfors 2019 0,4
14 Degerfors 2020 0,8
15 Degerfors 2021 2,1
16 Degerfors 2022 3,7
17 Degerfors 2023 5,4
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28