Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Dals-Ed 2006 0,0
1 Dals-Ed 2007 0,0
2 Dals-Ed 2008 0,0
3 Dals-Ed 2009 0,0
4 Dals-Ed 2010 0,0
5 Dals-Ed 2011 0,0
6 Dals-Ed 2012 0,0
7 Dals-Ed 2013 0,0
8 Dals-Ed 2014 0,0
9 Dals-Ed 2015 0,1
10 Dals-Ed 2016 0,0
11 Dals-Ed 2017 0,1
12 Dals-Ed 2018 0,3
13 Dals-Ed 2019 0,5
14 Dals-Ed 2020 1,0
15 Dals-Ed 2021 1,7
16 Dals-Ed 2022 2,9
17 Dals-Ed 2023 4,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2024, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J. Exporten av elbilar är dock stor och bidrar till att trycka ned antalet sådana fordon i trafik i Sverige.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2025-02-21