Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Botkyrka 2006 0,0
1 Botkyrka 2007 0,0
2 Botkyrka 2008 0,0
3 Botkyrka 2009 0,0
4 Botkyrka 2010 0,0
5 Botkyrka 2011 0,0
6 Botkyrka 2012 0,0
7 Botkyrka 2013 0,1
8 Botkyrka 2014 0,1
9 Botkyrka 2015 0,2
10 Botkyrka 2016 0,4
11 Botkyrka 2017 0,5
12 Botkyrka 2018 0,8
13 Botkyrka 2019 1,3
14 Botkyrka 2020 2,0
15 Botkyrka 2021 4,0
16 Botkyrka 2022 6,6
17 Botkyrka 2023 8,8
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28