Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Bjurholm 2006 0,0
1 Bjurholm 2007 0,0
2 Bjurholm 2008 0,0
3 Bjurholm 2009 0,0
4 Bjurholm 2010 0,0
5 Bjurholm 2011 0,0
6 Bjurholm 2012 0,0
7 Bjurholm 2013 0,0
8 Bjurholm 2014 0,0
9 Bjurholm 2015 0,0
10 Bjurholm 2016 0,1
11 Bjurholm 2017 0,1
12 Bjurholm 2018 0,3
13 Bjurholm 2019 0,5
14 Bjurholm 2020 0,9
15 Bjurholm 2021 1,2
16 Bjurholm 2022 2,4
17 Bjurholm 2023 3,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28