Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Alingsås 2006 0,0
1 Alingsås 2007 0,0
2 Alingsås 2008 0,0
3 Alingsås 2009 0,0
4 Alingsås 2010 0,0
5 Alingsås 2011 0,0
6 Alingsås 2012 0,0
7 Alingsås 2013 0,0
8 Alingsås 2014 0,0
9 Alingsås 2015 0,2
10 Alingsås 2016 0,4
11 Alingsås 2017 0,6
12 Alingsås 2018 0,9
13 Alingsås 2019 1,3
14 Alingsås 2020 2,7
15 Alingsås 2021 4,8
16 Alingsås 2022 7,5
17 Alingsås 2023 9,8
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28