Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Örnsköldsvik

2006

0,0

1

Örnsköldsvik

2007

0,0

2

Örnsköldsvik

2008

0,0

3

Örnsköldsvik

2009

0,0

4

Örnsköldsvik

2010

0,0

5

Örnsköldsvik

2011

0,0

6

Örnsköldsvik

2012

0,0

7

Örnsköldsvik

2013

0,0

8

Örnsköldsvik

2014

0,1

9

Örnsköldsvik

2015

0,1

10

Örnsköldsvik

2016

0,2

11

Örnsköldsvik

2017

0,3

12

Örnsköldsvik

2018

0,4

13

Örnsköldsvik

2019

0,6

14

Örnsköldsvik

2020

1,2

15

Örnsköldsvik

2021

2,4

16

Örnsköldsvik

2022

4,2

17

Örnsköldsvik

2023

6,1

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23