Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Örkelljunga 2006 0,0
1 Örkelljunga 2007 0,0
2 Örkelljunga 2008 0,0
3 Örkelljunga 2009 0,0
4 Örkelljunga 2010 0,0
5 Örkelljunga 2011 0,0
6 Örkelljunga 2012 0,0
7 Örkelljunga 2013 0,0
8 Örkelljunga 2014 0,0
9 Örkelljunga 2015 0,0
10 Örkelljunga 2016 0,1
11 Örkelljunga 2017 0,3
12 Örkelljunga 2018 0,3
13 Örkelljunga 2019 0,5
14 Örkelljunga 2020 0,9
15 Örkelljunga 2021 1,6
16 Örkelljunga 2022 2,7
17 Örkelljunga 2023 3,4
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28