Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Älvkarleby 2006 0,0
1 Älvkarleby 2007 0,0
2 Älvkarleby 2008 0,0
3 Älvkarleby 2009 0,0
4 Älvkarleby 2010 0,0
5 Älvkarleby 2011 0,0
6 Älvkarleby 2012 0,0
7 Älvkarleby 2013 0,0
8 Älvkarleby 2014 0,0
9 Älvkarleby 2015 0,1
10 Älvkarleby 2016 0,1
11 Älvkarleby 2017 0,2
12 Älvkarleby 2018 0,4
13 Älvkarleby 2019 0,7
14 Älvkarleby 2020 1,1
15 Älvkarleby 2021 2,1
16 Älvkarleby 2022 3,9
17 Älvkarleby 2023 5,2
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28