Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Medborgarnöjdhet med gång- och cykelvägar

Genomsnittlig nöjdhet bland invånarna med gång- och cykelvägar enligt SCB:s medborgarundersökning (betyg 1-10 t.o.m. år 2020, andel positiva därefter)
Kommun Senaste värdet ((1-10)) Datum
Upplands Väsby  9,75 2023
Järfälla  9,59 2023
Sollentuna  9,50 2022
Linköping  9,46 2023
Malmö  9,40 2023
Danderyd  9,34 2023
Karlshamn  9,33 2023
Forshaga  9,32 2023
Tyresö  9,31 2023
Karlstad  9,29 2023
Lidingö  9,28 2023
Lerum  9,24 2022
Lomma  9,23 2023
Täby  9,20 2023
Uppsala  9,18 2023
Örebro  9,14 2023
Nacka  9,13 2023
Staffanstorp  9,12 2023
Kumla  9,07 2022
Motala  9,01 2023
Kalmar  9,00 2023
Hallstahammar  8,99 2023
Nybro  8,98 2023
Växjö  8,97 2023
Umeå  8,95 2023
Sundbyberg  8,94 2023
Helsingborg  8,93 2023
Östersund  8,92 2023
Lycksele  8,91 2023
Mjölby  8,84 2023
Tranås  8,82 2023
Oxelösund  8,80 2017
Ludvika  8,76 2023
Lund  8,76 2023
Halmstad  8,74 2022
Dals-Ed  8,74 2022
Trollhättan  8,74 2023
Vellinge  8,71 2023
Skövde  8,70 2023
Höganäs  8,69 2022
Eskilstuna  8,68 2023
Haninge  8,68 2023
Botkyrka  8,67 2023
Mölndal  8,67 2023
Svedala  8,67 2023
Landskrona  8,66 2023
Huddinge  8,66 2023
Lidköping  8,65 2023
Luleå  8,64 2023
Vänersborg  8,64 2022
Köping  8,63 2023
Karlskoga  8,63 2022
Ängelholm  8,60 2023
Salem  8,60 2023
Trosa  8,59 2023
Gävle  8,58 2023
Borlänge  8,55 2022
Fagersta  8,54 2022
Mariestad  8,53 2023
Göteborg  8,52 2023
Bromölla  8,50 2023
Ulricehamn  8,45 2023
Burlöv  8,44 2023
Katrineholm  8,42 2023
Alingsås  8,40 2023
Sigtuna  8,39 2023
Ystad  8,38 2023
Ljungby  8,34 2023
Piteå  8,33 2023
Arvidsjaur  8,30 2021
Åtvidaberg  8,29 2023
Nyköping  8,28 2023
Stenungsund  8,28 2022
Kungsör  8,28 2021
Falun  8,27 2023
Skara  8,25 2023
Kävlinge  8,23 2023
Arboga  8,22 2021
Öckerö  8,22 2022
Håbo  8,20 2021
Boden  8,19 2023
Säffle  8,19 2023
Riket  8,18 2023
Österåker  8,17 2023
Varberg  8,16 2023
Perstorp  8,11 2023
Jönköping  8,10 2023
Oskarshamn  8,08 2023
Vetlanda  8,07 2023
Upplands-Bro  8,07 2023
Vaggeryd  8,05 2022
Sunne  8,04 2023
Malå  8,03 2022
Värnamo  8,01 2023
Hässleholm  8,00 2022
Ronneby  7,99 2023
Kungsbacka  7,98 2022
Tidaholm  7,96 2023
Älvsbyn  7,96 2022
Hjo  7,95 2022
Kristianstad  7,91 2022
Örkelljunga  7,91 2023
Västerås  7,90 2016
Sölvesborg  7,89 2022
Tingsryd  7,88 2022
Nykvarn  7,87 2023
Åmål  7,87 2021
Västervik  7,80 2023
Sundsvall  7,79 2023
Avesta  7,79 2023
Ale  7,75 2023
Tibro  7,74 2023
Sävsjö  7,74 2022
Skinnskatteberg  7,73 2022
Gullspång  7,73 2023
Gislaved  7,72 2023
Karlsborg  7,68 2023
Grästorp  7,67 2021
Borås  7,64 2023
Hallsberg  7,63 2023
Markaryd  7,62 2023
Herrljunga  7,60 2022
Åstorp  7,59 2023
Kungälv  7,58 2023
Kristinehamn  7,57 2023
Eksjö  7,56 2022
Trelleborg  7,54 2023
Enköping  7,52 2023
Södertälje  7,51 2023
Östra Göinge  7,50 2023
Olofström  7,49 2023
Grums  7,49 2022
Mullsjö  7,48 2023
Hammarö  7,47 2015
Falköping  7,46 2022
Timrå  7,46 2023
Sala  7,44 2023
Arvika  7,44 2022
Bollnäs  7,43 2022
Älmhult  7,43 2023
Vallentuna  7,42 2023
Vännäs  7,41 2023
Töreboda  7,40 2023
Härnösand  7,39 2023
Klippan  7,37 2023
Leksand  7,37 2022
Sandviken  7,37 2022
Norberg  7,32 2021
Laholm  7,32 2021
Boxholm  7,31 2023
Skellefteå  7,31 2022
Partille  7,30 2019
Lessebo  7,24 2023
Båstad  7,22 2023
Arjeplog  7,21 2023
Borgholm  7,15 2023
Knivsta  7,14 2023
Smedjebacken  7,14 2022
Svenljunga  7,10 2023
Karlskrona  7,10 2023
Alvesta  7,10 2023
Jokkmokk  7,08 2023
Bjuv  7,06 2023
Höör  7,04 2022
Gnosjö  7,02 2023
Mora  7,01 2022
Söderhamn  6,95 2023
Sjöbo  6,87 2023
Gällivare  6,87 2023
Finspång  6,80 2019
Strängnäs  6,80 2023
Solna  6,80 2017
Vara  6,78 2023
Gotland  6,77 2022
Mönsterås  6,70 2015
Aneby  6,63 2021
Bengtsfors  6,62 2023
Kil  6,60 2018
Eslöv  6,59 2021
Ekerö  6,59 2023
Vaxholm  6,59 2023
Storfors  6,50 2018
Emmaboda  6,50 2022
Härryda  6,49 2022
Orsa  6,43 2023
Lindesberg  6,42 2023
Nora  6,40 2020
Falkenberg  6,40 2020
Götene  6,39 2023
Mörbylånga  6,39 2023
Lysekil  6,34 2023
Kalix  6,30 2020
Tranemo  6,30 2016
Värmdö  6,28 2023
Uddevalla  6,24 2023
Älvkarleby  6,22 2015
Simrishamn  6,20 2023
Söderköping  6,20 2016
Hällefors  6,20 2023
Storuman  6,19 2023
Uppvidinge  6,17 2022
Lilla Edet  6,16 2023
Nordmaling  6,16 2023
Årjäng  6,11 2023
Strömstad  6,10 2020
Skurup  6,07 2023
Degerfors  5,98 2015
Flen  5,95 2023
Sollefteå  5,95 2022
Säter  5,95 2022
Rättvik  5,90 2023
Tierp  5,89 2023
Tomelilla  5,87 2022
Örnsköldsvik  5,87 2022
Vadstena  5,83 2013
Nynäshamn  5,62 2023
Essunga  5,62 2023
Kiruna  5,61 2023
Hörby  5,60 2019
Mellerud  5,60 2018
Nässjö  5,60 2017
Valdemarsvik  5,60 2016
Vindeln  5,60 2019
Norsjö  5,56 2023
Ånge  5,51 2022
Osby  5,50 2020
Tjörn  5,50 2023
Hofors  5,47 2023
Vårgårda  5,37 2012
Kinda  5,35 2023
Vimmerby  5,30 2016
Vingåker  5,25 2023
Ljusdal  5,25 2022
Mark  5,20 2020
Krokom  5,16 2022
Kramfors  5,15 2021
Hedemora  5,15 2022
Ockelbo  5,13 2023
Hylte  5,09 2013
Robertsfors  5,06 2022
Gnesta  5,03 2023
Lekeberg  5,01 2023
Strömsund  4,93 2022
Askersund  4,90 2016
Bjurholm  4,82 2021
Munkedal  4,80 2019
Torsås  4,80 2022
Haparanda  4,74 2022
Berg  4,68 2023
Malung-Sälen  4,61 2022
Ragunda  4,54 2023
Svalöv  4,50 2017
Östhammar  4,49 2023
Hudiksvall  4,47 2022
Heby  4,40 2022
Eda  4,31 2015
Gagnef  4,28 2022
Bollebygd  4,23 2022
Övertorneå  3,99 2015
Högsby  3,86 2021
Bräcke  3,75 2023
Överkalix  3,60 2022
Vansbro  3,51 2014
Härjedalen  3,40 2019
Älvdalen  3,27 2023
Dorotea  2,86 2023
Tanum  2,36 2021
Sorsele  2,15 2023
Nordanstig  2,10 2021
Sotenäs  1,44 2023
Åre  1,28 2022
Datakälla: SCB: Medborgarundersökningen

Kommentar

Medborgarnöjdheten hämtas från medborgarundersökningen, som ett 100 - 150 kommuner köper av SCB varje år. Endast deltagande kommuner bidrar till det nationella medelvärdet. Även om olika kommuner deltar olika år ger detta förhoppningsvis en representativ siffra.

OBS Frågan formuleras på ett nytt sätt från och och med år 2021, vilket gör att data år 2021 och därefter inte går att jämföra med data åren 2012 - 2020. Fram till år 2020 ombads respondenterna betygsätta gång- och cykelvägarna på en skala 1-10. Från och med år 2021 ombeds de i stället att bedöma utbudet, genom att välja ett av svarsalternativen Mycket dåligt / Ganska dåligt / Ganska bra / Mycket bra. Här visas andelen positiva, som valt ett av alternativen Ganska bra eller Mycket bra. Denna andel visas på en skala 0-10 där 10 motsvarar 100 procent, för att inte de numeriska värdena ska skilja sig för mycket från tidigare år.

Analys
Det går tyvärr inte att se någon trend att Sveriges befolkning blir mer nöjda med sina gång- och cykelvägar, trots att det byggs allt mer cykelväg.

Det går heller inte att se några tecken på att utbyggnaden hittills gett upphov till mer cykling eller gång, vare sig i absoluta tal, eller som andel av vårt sammanlagda resande.

Indikator N.B3.J.1
Uppdaterad: 2024-03-23