Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Växjö 2006 65
1 Växjö 2007 65
2 Växjö 2008 65
3 Växjö 2009 71
4 Växjö 2010 72
5 Växjö 2011 90
6 Växjö 2012 114
7 Växjö 2013 122
8 Växjö 2014 128
9 Växjö 2015 133
10 Växjö 2016 137
11 Växjö 2017 136
12 Växjö 2018 138
13 Växjö 2019 138
14 Växjö 2020 79
15 Växjö 2021 81
16 Växjö 2022 114
17 Växjö 2023 118
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24