Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Trollhättan 2006 113
1 Trollhättan 2007 118
2 Trollhättan 2008 130
3 Trollhättan 2009 128
4 Trollhättan 2010 132
5 Trollhättan 2011 153
6 Trollhättan 2012 187
7 Trollhättan 2013 145
8 Trollhättan 2014 146
9 Trollhättan 2015 148
10 Trollhättan 2016 150
11 Trollhättan 2017 158
12 Trollhättan 2018 161
13 Trollhättan 2019 167
14 Trollhättan 2020 113
15 Trollhättan 2021 91
16 Trollhättan 2022 126
17 Trollhättan 2023 133
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24