Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Tingsryd 2006 65
1 Tingsryd 2007 65
2 Tingsryd 2008 65
3 Tingsryd 2009 71
4 Tingsryd 2010 72
5 Tingsryd 2011 90
6 Tingsryd 2012 114
7 Tingsryd 2013 122
8 Tingsryd 2014 128
9 Tingsryd 2015 133
10 Tingsryd 2016 137
11 Tingsryd 2017 136
12 Tingsryd 2018 138
13 Tingsryd 2019 138
14 Tingsryd 2020 79
15 Tingsryd 2021 81
16 Tingsryd 2022 114
17 Tingsryd 2023 118
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24