Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Staffanstorp 2006 125
1 Staffanstorp 2007 139
2 Staffanstorp 2008 143
3 Staffanstorp 2009 176
4 Staffanstorp 2010 168
5 Staffanstorp 2011 178
6 Staffanstorp 2012 181
7 Staffanstorp 2013 186
8 Staffanstorp 2014 214
9 Staffanstorp 2015 222
10 Staffanstorp 2016 194
11 Staffanstorp 2017 194
12 Staffanstorp 2018 187
13 Staffanstorp 2019 196
14 Staffanstorp 2020 110
15 Staffanstorp 2021 108
16 Staffanstorp 2022 163
17 Staffanstorp 2023 176
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24