Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Smedjebacken 2006 118
1 Smedjebacken 2007 118
2 Smedjebacken 2008 119
3 Smedjebacken 2009 117
4 Smedjebacken 2010 118
5 Smedjebacken 2011 123
6 Smedjebacken 2012 125
7 Smedjebacken 2013 126
8 Smedjebacken 2014 128
9 Smedjebacken 2015 146
10 Smedjebacken 2016 150
11 Smedjebacken 2017 144
12 Smedjebacken 2018 145
13 Smedjebacken 2019 59
14 Smedjebacken 2020 49
15 Smedjebacken 2021 43
16 Smedjebacken 2022 55
17 Smedjebacken 2023 59
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24