Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Skellefteå 2006 78
1 Skellefteå 2007 76
2 Skellefteå 2008 71
3 Skellefteå 2009 71
4 Skellefteå 2010 77
5 Skellefteå 2011 71
6 Skellefteå 2012 73
7 Skellefteå 2013 92
8 Skellefteå 2014 99
9 Skellefteå 2015 112
10 Skellefteå 2016 112
11 Skellefteå 2017 128
12 Skellefteå 2018 133
13 Skellefteå 2019 134
14 Skellefteå 2020 59
15 Skellefteå 2021 55
16 Skellefteå 2022 78
17 Skellefteå 2023 86
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24