Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Ronneby

2006

91

1

Ronneby

2007

112

2

Ronneby

2008

107

3

Ronneby

2009

93

4

Ronneby

2010

96

5

Ronneby

2011

98

6

Ronneby

2012

89

7

Ronneby

2013

105

8

Ronneby

2014

117

9

Ronneby

2015

111

10

Ronneby

2016

126

11

Ronneby

2017

128

12

Ronneby

2018

120

13

Ronneby

2019

119

14

Ronneby

2020

80

15

Ronneby

2021

76

16

Ronneby

2022

112

17

Ronneby

2023

120

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28