Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Ronneby 2006 91
1 Ronneby 2007 112
2 Ronneby 2008 107
3 Ronneby 2009 93
4 Ronneby 2010 96
5 Ronneby 2011 98
6 Ronneby 2012 89
7 Ronneby 2013 105
8 Ronneby 2014 117
9 Ronneby 2015 111
10 Ronneby 2016 126
11 Ronneby 2017 128
12 Ronneby 2018 120
13 Ronneby 2019 119
14 Ronneby 2020 80
15 Ronneby 2021 76
16 Ronneby 2022 112
17 Ronneby 2023 120
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24