Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Ovanåker 2006 88
1 Ovanåker 2007 90
2 Ovanåker 2008 94
3 Ovanåker 2009 91
4 Ovanåker 2010 92
5 Ovanåker 2011 78
6 Ovanåker 2012 80
7 Ovanåker 2013 77
8 Ovanåker 2014 78
9 Ovanåker 2015 81
10 Ovanåker 2016 91
11 Ovanåker 2017 94
12 Ovanåker 2018 91
13 Ovanåker 2019 84
14 Ovanåker 2020 61
15 Ovanåker 2021 57
16 Ovanåker 2022 77
17 Ovanåker 2023 82
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24