Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Mörbylånga 2006 67
1 Mörbylånga 2007 67
2 Mörbylånga 2008 71
3 Mörbylånga 2009 71
4 Mörbylånga 2010 73
5 Mörbylånga 2011 76
6 Mörbylånga 2012 65
7 Mörbylånga 2013 82
8 Mörbylånga 2014 85
9 Mörbylånga 2015 101
10 Mörbylånga 2016 106
11 Mörbylånga 2017 104
12 Mörbylånga 2018 109
13 Mörbylånga 2019 112
14 Mörbylånga 2020 72
15 Mörbylånga 2021 56
16 Mörbylånga 2022 79
17 Mörbylånga 2023 82
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24