Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.A. 8

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Mullsjö 2006 57
1 Mullsjö 2007 57
2 Mullsjö 2008 61
3 Mullsjö 2009 59
4 Mullsjö 2010 59
5 Mullsjö 2011 61
6 Mullsjö 2012 70
7 Mullsjö 2013 71
8 Mullsjö 2014 73
9 Mullsjö 2015 81
10 Mullsjö 2016 83
11 Mullsjö 2017 81
12 Mullsjö 2018 78
13 Mullsjö 2019 79
14 Mullsjö 2020 57
15 Mullsjö 2021 61
16 Mullsjö 2022 99
17 Mullsjö 2023 124
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24