Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning av antalet pendlings- och arbetsresor

Indikator N. B3.L. 1

Procentuella andelar av antalet arbets-, tjänste- och skolresor med olika färdmedel

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Gång, cykel

2006

27,4

1

Gång, cykel

2011

25,0

2

Gång, cykel

2012

24,7

3

Gång, cykel

2013

25,9

4

Gång, cykel

2014

25,0

5

Gång, cykel

2015

23,3

6

Gång, cykel

2016

23,4

7

Gång, cykel

2019

28,9

8

Gång, cykel

2020

33,8

9

Gång, cykel

2021

35,1

10

Gång, cykel

2022

29,4

11

Gång, cykel

2023

28,7

12

Bil

2006

51,8

13

Bil

2011

52,8

14

Bil

2012

52,7

15

Bil

2013

51,2

16

Bil

2014

51,5

17

Bil

2015

50,6

18

Bil

2016

51,0

19

Bil

2019

44,0

20

Bil

2020

46,8

21

Bil

2021

47,3

22

Bil

2022

46,8

23

Bil

2023

45,4

24

Kollektivtrafik

2006

17,7

25

Kollektivtrafik

2011

18,3

26

Kollektivtrafik

2012

18,2

27

Kollektivtrafik

2013

19,2

28

Kollektivtrafik

2014

19,6

29

Kollektivtrafik

2015

22,1

30

Kollektivtrafik

2016

22,1

31

Kollektivtrafik

2019

24,9

32

Kollektivtrafik

2020

17,5

33

Kollektivtrafik

2021

15,4

34

Kollektivtrafik

2022

21,3

35

Kollektivtrafik

2023

23,6

36

Övrigt, ingen uppgift

2006

3,1

37

Övrigt, ingen uppgift

2011

4,0

38

Övrigt, ingen uppgift

2012

4,4

39

Övrigt, ingen uppgift

2013

3,7

40

Övrigt, ingen uppgift

2014

3,9

41

Övrigt, ingen uppgift

2015

1,6

42

Övrigt, ingen uppgift

2016

3,4

43

Övrigt, ingen uppgift

2019

2,2

44

Övrigt, ingen uppgift

2020

1,9

45

Övrigt, ingen uppgift

2021

2,3

46

Övrigt, ingen uppgift

2022

2,6

47

Övrigt, ingen uppgift

2023

2,3

Kommentar

Jämför gärna uppgifterna för dessa arbetsrelaterade resor med motsvarande data för samtliga typer av resor i bil, kollektivtrafik, och med gång eller cykel.

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2022). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

Analys
Trenderna vi ser för pendlings- och arbetsresor med olika färdsätt speglas i förändringarna i det allmänna resandet med dessa färdsätt. Korta analyser kan nås genom att följa de tre länkarna ovan. Det är dock värt att notera att från år 2016 till år 2019 ökade andelen arbets- tjänste- och skolresor med kollektivtrafik, gång och cykel betydligt mer än i det allmänna resandet. Det ser alltså ut som om de arbetsrelaterade resorna drev de beteendeförändringar bort från bilberoendet som kunde anas generellt.

Uppgången för kollektivtrafiken avbröts tvärt år 2020, då Sveriges befolkning blev uppmanad att undvika kollektivtrafik under covidpandeminpå grund av smittorisken. Samma situation bidrog å andra sidan till en fortsatt uppgång för arbetsrelaterade resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång till de beteendemönster som rådde före pandemin. År 2023 var resmönstren ungefär desamma som år 2019.

Övriga kommentarer
Liknande uppgifter på kommunal nivå har hämtats via lokala resvaneundersökningar. Data för alla kommuninvånare redovisas i indikator B3L_KH, och data för de kommunanställda redovisas i indikator B3L_KV.

Uppdaterad: 2024-06-11