Gå direkt till sidans innehåll

Mängd godstransporter på väg

Indikator N. B3.M. 1

Godstransportarbete per capita på svenska vägar (1 000 tonkm/capita)

Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2024, SCB: Befolkningsstatistik
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2010
Senaste värdet:
4,73 1 000 tonkm/inv (2024)
Utgångsvärde:
5,57 1 000 tonkm/inv (2010)

Kommentar

Godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar räknas in i underlaget. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.

Analys
Godstransportarbetet på väg per capita var i stort sett konstant från år 2009 till år 2022. Inte heller körsträckorna i tung lastbil per capita ändrades nämnvärt under denna tidsperiod. Som en konsekvens förblev också lastningsgraden närapå oförändrad.

Detta kan synas märkligt då antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Eftersom tyngre lastbilar har högre lastkapacitet förefaller det som om lastbilarna i Sverige används allt mer ineffektivt. Detta kan ha att göra med den ökande e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.

Det är påfallande att covid-pandemin inte tycktes dämpa de vägburna godstransporterna åren 2020-2021, utan tvärtom ledde till en viss ökning av godstransportarbetet per capita. Åren 2023 och 2024 har däremot detta godstransportarbete minskat påtagligt, och var år 2024 det lägsta under hela mätperioden.

En förklaring till minskningen kan vara att andelen utländska lastbilar på svenska vägar har ökat, och att de statistiken inte lyckas fånga upp allt godstransportarbete som dessa utför. Vikande konjunktur kan vara en annan förklaring till att mängden godstransporter i lastbil minskar. Det faktum att godstransportarbetet på järnväg också minskade åren 2023 och 2024 tyder på en generellt vikande efterfrågan på godstransporter. För järnvägens del nådde godstransportarbetet sin lägsta nivå under mätperioden år 2023, medan den näst lägsta nivån noterades år 2024.

Fördelningen mellan godstransporter på väg och järnväg har knappt förändrats alls under mätperioden. Detta är ett tecken på att den svagt avtagande trend i godstransportarbetet över hela mätperioden som nu kan anas i respektive transportslag bör ha en gemensam rot. Den successivt ökande e-handeln bör förändra godstransportmönstren gradvis och skulle kunna ha med saken att göra.

Uppdaterad: 2025-09-07