Mängd godstransporter på väg
- Diagram
- Tabell
Godstransportarbete per capita på svenska vägar (1 000 tonkm/capita)
Kommentar
Godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar räknas in i underlaget. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.
Analys
Godstransportarbetet på väg per capita har varit i stort sett konstant sedan 2009. Inte heller körsträckorna i tung lastbil per capita har ändrats mycket under samma tidsperiod. Som en konsekvens har också lastningsgraden förblivit närapå oförändrad.
Detta kan synas märkligt då antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Eftersom tyngre lastbilar har högre lastkapacitet förefaller det som om lastbilarna i Sverige används allt mer ineffektivt. Detta kan ha att göra med den ökande e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.
Det är påfallande att covid-pandemin inte tycktes dämpa de vägburna godstransporterna åren 2020-2021.