E-handelsvolym
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (miljarder kr) |
---|---|---|
0 | 2006 | 15,3 |
1 | 2007 | 18,5 |
2 | 2008 | 20,6 |
3 | 2009 | 22,4 |
4 | 2010 | 25,0 |
5 | 2011 | 27,0 |
6 | 2012 | 30,5 |
7 | 2013 | 35,8 |
8 | 2014 | 41,5 |
9 | 2015 | 48,5 |
10 | 2016 | 55,5 |
11 | 2017 | 63,1 |
12 | 2018 | 71,2 |
13 | 2019 | 79,0 |
14 | 2020 | 110,2 |
15 | 2021 | 129,1 |
16 | 2022 | 111,0 |
17 | 2023 | 100,0 |
Kommentar
Omsättningen är justerad efter det årliga medelvärdet av konsumentprisindex (KPI), och är uttryckt i 2010 års penningvärde.
Analys
E-handeln har vuxit i accelererande takt under en följd av år. Uppgången år 2020 blev extra stor på grund av coronakrisen, som fick oss att stanna hemma och beställa varor för att undvika smitta.
År 2022 minskade omsättningen i e-handeln för första gången sedan mätperiodens början. Det kan ha att göra med att befolkningen i viss mån återgick till den fysiska handeln då oron för covid-pandemin släppte. Att vi blev mindre oroliga för närhet till andra människor visas till exempel av att kollektivtrafikens marknadsandel återhämtade sig rejält år 2022 och 2023 jämfört med åren 2020 och 2021.
Den minskande e-handeln år 2022 kan också ha att göra med det oroliga världsläget, som lett till minskad optimism inför framtiden, ökande inflation och sämre köpkraft i många hushåll. Minskningen av e-handeln fortsatte under år 2023. Det har troligen att göra med ytterligare minskad köpkraft till en följd av fortsatt hög inflation. Enligt e-barometern utvecklades den fysiska handeln bättre än e-handeln under år 2023. Här kan fortsatt återgång till köpbeteendet före pandemin spela roll.
Det finns förhoppningar att ökande e-handel ska leda till effektivare transporter - både vad gäller gods och människor. I de indikatorer vi visar här går det ännu inte att se några säkra sådana tecken.
Detta kan bero på att omfattande e-handel är ett nytt fenomen, och att logistiken ännu inte har hunnit optimeras för det nya sättet att bedriva handel. Det sammanlagda godstransportarbetet på våra vägar har förblivit konstant på senare år. Lastbilsflottan ser ut att användas allt mindre effektivit i den meningen att lastningsgraden och godstransportarbetet per fordon inte ökar nämnvärt trots att tunga lastbilar i genomsnitt blir allt tyngre och längre.
En trolig effekt av ökande e-handel är minskat användande av personbil för inköpsresor. De minskande körsträckorna i personbil per capita de allra senaste åren skulle kunna sättas i samband med denna utveckling, men vi har inga belägg för att så verkligen är fallet.
En förändring som kan kopplas till den ökande e-handeln är att de lätta lastbilarna blir allt fler. De används ju ofta i sista transportledet för att leverera varor till slutkund.
Glädjande är att leverans av varor från e-handel med cykel tycks öka. Till exempel utvidgar aktören Move By Bike sin verksamhet.