Snabbladdning relativt bensintankning
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Salem | 2021 | 0,00 |
1 | Salem | 2022 | 0,00 |
2 | Salem | 2023 | 50,0 |
Kommentar
Denna indikator besvarar frågan hur väl utbyggd indrastrukturen för att snabbladda elbilar är jämfört med infrastrukturen för att tanka bensin. Eftersom elbilar fortfarande har kortare räckvidd än bensinbilar i genomsnitt, och eftersom snabbladdning tar längre tid än att fylla bensintanken, måste denna indikator vara större än 100 % för att vi ska kunna säga att infrastrukturen för elbilsladdning är lika bra som för bensintankning. Vi gör motsvarande analys för övriga alternativa drivmedel.
Vi redovisar också antalet snabbladdningsstationer per kvadratmil. Det är ett svar på frågan hur långt jag i genomsnitt måste åka för att hitta en publik snabbladdningsstation i min kommun. Ett alltför lågt värde på denna indikator begränsar möjligheten att resa obekymrat med elbil i eller genom kommunen. Vi redovisar också denna indikator för alla typer av laddstationer.
Dessutom visar vi antalet laddpunkter per capita. (Oftast finns flera laddpunkter på samma laddstation.) Denna indikator besvarar en besläktad fråga: hur stor är chansen att jag hittar ett ledigt publikt ladduttag i min kommun den dag elektrifieringen av personbilsflottan slagit igenom överallt? Hur väl rustad är kommunen för denna dag?
Analys
Det finns nu publika snabbladdningstationer i hela Sverige, men fördelningen är fortfarande skev, med god tillgång i storstaden, och alltför dålig tillgång i glesbygden. Se kartfunktionen.
Övriga kommentarer
Uppgifterna gäller vid utgången av det angivna året. För år 2021 gäller uppgifterna den 30 november 2021.
Vi definierar en snabbladdningsstation som en laddstation som innehåller minst en laddpunkt med likström (DC). Dessa laddpunkter sammanfaller i stort sett med de laddpunkter som har en maxeffekt på minst 50 kW. Det finns dock ett ett litet antal DC-laddpunkter i Sverige med lägre effekt 20 kW. År 2021 fanns drygt 20 sådana laddpunkter.
Fel i data för enskilda kommuner kan finnas på grund av underrapportering till databasen Nobil samband med snabb utbyggnad. Därmed kan det finnas laddplatser även i kommuner som enligt denna statistik saknar sådana. Jämförelser mellan kommuner får göras med försiktighet, i synnerhet om få eller inga laddpunkter per capita redovisas här.
Mer detaljerad information om laddingsmöjligheterna på olika orter hittar du på uppladdning.nu
Antalet laddpunkter och laddplatser på nationell nivå redovisas i indikator B2H.