Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Snabbladdning relativt bensintankning

Antalet snabbladdningsstationer som procent av antalet tankstationer med bensin 95 oktan
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Storfors  200 2023
Krokom  175 2023
Strömstad  157 2023
Aneby  133 2023
Danderyd  133 2023
Orust  125 2023
Grums  120 2023
Ystad  114 2023
Härjedalen  110 2023
Stockholm  102 2023
Sorsele  100 2023
Sollentuna  100 2023
Rättvik  100 2023
Munkedal  100 2023
Åmål  100 2023
Årjäng  100 2023
Älvdalen  100 2023
Valdemarsvik  100 2023
Vilhelmina  100 2023
Högsby  100 2023
Jokkmokk  100 2023
Leksand  100 2023
Dorotea  100 2023
Örkelljunga  100 2023
Berg  88,9 2023
Värnamo  84,6 2023
Arvidsjaur  83,3 2023
Eda  83,3 2023
Ljusdal  75,0 2023
Ödeshög  75,0 2023
Kalmar  72,2 2023
Markaryd  71,4 2023
Gällivare  71,4 2023
Värmdö  71,4 2023
Gnosjö  66,7 2023
Hammarö  66,7 2023
Boxholm  66,7 2023
Arjeplog  66,7 2023
Lekeberg  66,7 2023
Kungsör  66,7 2023
Ånge  66,7 2023
Åre  66,7 2023
Tranås  66,7 2023
Nykvarn  66,7 2023
Robertsfors  66,7 2023
Sollefteå  66,7 2023
Malung-Sälen  63,6 2023
Västerås  63,0 2023
Ljungby  62,5 2023
Härryda  62,5 2023
Boden  62,5 2023
Borlänge  61,5 2023
Linköping  61,3 2023
Laxå  60,0 2023
Karlstad  60,0 2023
Borgholm  60,0 2023
Gnesta  60,0 2023
Vindeln  60,0 2023
Tyresö  60,0 2023
Upplands-Bro  60,0 2023
Sigtuna  60,0 2023
Halmstad  57,1 2023
Falkenberg  56,2 2023
Köping  55,6 2023
Lycksele  55,6 2023
Strömsund  55,6 2023
Oskarshamn  55,6 2023
Nacka  55,6 2023
Varberg  55,6 2023
Gotland  55,0 2023
Huddinge  53,8 2023
Kiruna  53,8 2023
Karlskoga  50,0 2023
Höganäs  50,0 2023
Ludvika  50,0 2023
Kävlinge  50,0 2023
Filipstad  50,0 2023
Burlöv  50,0 2023
Arboga  50,0 2023
Vellinge  50,0 2023
Vetlanda  50,0 2023
Vansbro  50,0 2023
Sölvesborg  50,0 2023
Norberg  50,0 2023
Norsjö  50,0 2023
Ockelbo  50,0 2023
Sundbyberg  50,0 2023
Storuman  50,0 2023
Solna  50,0 2023
Stenungsund  50,0 2023
Ragunda  50,0 2023
Salem  50,0 2023
Övertorneå  50,0 2023
Örebro  48,1 2023
Luleå  47,4 2023
Mjölby  46,7 2023
Landskrona  46,2 2023
Ronneby  45,5 2023
Gävle  44,8 2023
Falun  44,4 2023
Uddevalla  44,4 2023
Östersund  43,8 2023
Tanum  42,9 2023
Skövde  42,9 2023
Hedemora  42,9 2023
Ale  42,9 2023
Kramfors  41,7 2023
Norrköping  41,7 2023
Nässjö  41,7 2023
Nyköping  40,0 2023
Pajala  40,0 2023
Partille  40,0 2023
Umeå  40,0 2023
Järfälla  40,0 2023
Lomma  40,0 2023
Göteborg  39,2 2023
Täby  38,5 2023
Riket  38,3 2023
Södertälje  38,1 2023
Skellefteå  37,9 2023
Sunne  37,5 2023
Upplands Väsby  37,5 2023
Vara  37,5 2023
Vimmerby  37,5 2023
Vaggeryd  37,5 2023
Laholm  36,4 2023
Kungälv  36,4 2023
Jönköping  36,1 2023
Söderhamn  35,7 2023
Karlskrona  35,0 2023
Lund  35,0 2023
Malmö  34,1 2023
Malå  33,3 2023
Kristinehamn  33,3 2023
Kungsbacka  33,3 2023
Lidköping  33,3 2023
Kil  33,3 2023
Kinda  33,3 2023
Karlshamn  33,3 2023
Alingsås  33,3 2023
Fagersta  33,3 2023
Vännäs  33,3 2023
Åsele  33,3 2023
Åstorp  33,3 2023
Sjöbo  33,3 2023
Perstorp  33,3 2023
Orsa  33,3 2023
Nordmaling  33,3 2023
Mora  33,3 2023
Mölndal  33,3 2023
Överkalix  33,3 2023
Sundsvall  32,4 2023
Borås  32,3 2023
Hudiksvall  31,6 2023
Vänersborg  30,0 2023
Helsingborg  29,6 2023
Örnsköldsvik  29,2 2023
Eskilstuna  28,6 2023
Mariestad  28,6 2023
Torsby  28,6 2023
Nordanstig  28,6 2023
Olofström  28,6 2023
Ulricehamn  27,3 2023
Avesta  27,3 2023
Kristianstad  26,7 2023
Uppsala  26,3 2023
Växjö  25,9 2023
Västervik  25,0 2023
Älvsbyn  25,0 2023
Vårgårda  25,0 2023
Säter  25,0 2023
Tidaholm  25,0 2023
Strängnäs  25,0 2023
Sotenäs  25,0 2023
Skurup  25,0 2023
Smedjebacken  25,0 2023
Knivsta  25,0 2023
Kalix  25,0 2023
Hällefors  25,0 2023
Hörby  25,0 2023
Hofors  25,0 2023
Enköping  25,0 2023
Degerfors  25,0 2023
Bromölla  25,0 2023
Bräcke  25,0 2023
Hallstahammar  25,0 2023
Flen  25,0 2023
Piteå  23,8 2023
Arvika  23,1 2023
Finspång  22,2 2023
Hultsfred  22,2 2023
Skara  22,2 2023
Östhammar  22,2 2023
Sandviken  21,4 2023
Gislaved  21,4 2023
Bollnäs  21,4 2023
Ekerö  20,0 2023
Gagnef  20,0 2023
Herrljunga  20,0 2023
Hagfors  20,0 2023
Haparanda  20,0 2023
Härnösand  20,0 2023
Lilla Edet  20,0 2023
Lessebo  20,0 2023
Lidingö  20,0 2023
Simrishamn  20,0 2023
Staffanstorp  20,0 2023
Botkyrka  18,2 2023
Haninge  16,7 2023
Mellerud  16,7 2023
Håbo  16,7 2023
Nynäshamn  16,7 2023
Mörbylånga  16,7 2023
Svedala  16,7 2023
Motala  15,4 2023
Katrineholm  15,4 2023
Hylte  14,3 2023
Emmaboda  14,3 2023
Hässleholm  13,3 2023
Lindesberg  12,5 2023
Båstad  12,5 2023
Askersund  12,5 2023
Falköping  12,5 2023
Nybro  12,5 2023
Timrå  12,5 2023
Vallentuna  12,5 2023
Säffle  11,1 2023
Sala  11,1 2023
Lerum  11,1 2023
Tierp  10,0 2023
Österåker  10,0 2023
Trelleborg  9,09 2023
Eslöv  8,33 2023
Trollhättan  6,67 2023
Ängelholm  6,67 2023
Norrtälje  6,25 2023
Nora  0,00 2023
Mullsjö  0,00 2023
Mönsterås  0,00 2023
Munkfors  0,00 2023
Ovanåker  0,00 2023
Oxelösund  0,00 2023
Osby  0,00 2023
Skinnskatteberg  0,00 2023
Surahammar  0,00 2023
Svalöv  0,00 2023
Öckerö  0,00 2023
Älvkarleby  0,00 2023
Åtvidaberg  0,00 2023
Älmhult  0,00 2023
Ydre  0,00 2023
Vaxholm  0,00 2023
Vingåker  0,00 2023
Trosa  0,00 2023
Torsås  0,00 2023
Tranemo  0,00 2023
Töreboda  0,00 2023
Uppvidinge  0,00 2023
Vadstena  0,00 2023
Tibro  0,00 2023
Tingsryd  0,00 2023
Tjörn  0,00 2023
Tomelilla  0,00 2023
Söderköping  0,00 2023
Svenljunga  0,00 2023
Sävsjö  0,00 2023
Essunga  0,00 2023
Dals-Ed  0,00 2023
Eksjö  0,00 2023
Bengtsfors  0,00 2023
Alvesta  0,00 2023
Bollebygd  0,00 2023
Bjurholm  0,00 2023
Bjuv  0,00 2023
Forshaga  0,00 2023
Färgelanda  0,00 2023
Götene  0,00 2023
Habo  0,00 2023
Hjo  0,00 2023
Hallsberg  0,00 2023
Grästorp  0,00 2023
Gullspång  0,00 2023
Mark  0,00 2023
Lysekil  0,00 2023
Ljusnarsberg  0,00 2023
Heby  0,00 2023
Höör  0,00 2023
Karlsborg  0,00 2023
Klippan  0,00 2023
Kumla  0,00 2023
Östra Göinge  0,00 2023
Datakälla: Databasen Nobil via Power Circles statistiktjänst ELIS, Miljöfordon Sverige: appen Tanka Grönt

Kommentar

Denna indikator besvarar frågan hur väl utbyggd indrastrukturen för att snabbladda elbilar är jämfört med infrastrukturen för att tanka bensin. Eftersom elbilar fortfarande har kortare räckvidd än bensinbilar i genomsnitt, och eftersom snabbladdning tar längre tid än att fylla bensintanken, måste denna indikator vara större än 100 % för att vi ska kunna säga att infrastrukturen för elbilsladdning är lika bra som för bensintankning. Vi gör motsvarande analys för övriga alternativa drivmedel.

Vi redovisar också antalet snabbladdningsstationer per kvadratmil. Det är ett svar på frågan hur långt jag i genomsnitt måste åka för att hitta en publik snabbladdningsstation i min kommun. Ett alltför lågt värde på denna indikator begränsar möjligheten att resa obekymrat med elbil i eller genom kommunen. Vi redovisar också denna indikator för alla typer av laddstationer.

Dessutom visar vi antalet laddpunkter per capita. (Oftast finns flera laddpunkter på samma laddstation.) Denna indikator besvarar en besläktad fråga: hur stor är chansen att jag hittar ett ledigt publikt ladduttag i min kommun den dag elektrifieringen av personbilsflottan slagit igenom överallt? Hur väl rustad är kommunen för denna dag?

Analys
Det finns nu publika snabbladdningstationer i hela Sverige, men fördelningen är fortfarande skev, med god tillgång i storstaden, och alltför dålig tillgång i glesbygden. Se kartfunktionen.

Övriga kommentarer
Uppgifterna gäller vid utgången av det angivna året. För år 2021 gäller uppgifterna den 30 november 2021.

Vi definierar en snabbladdningsstation som en laddstation som innehåller minst en laddpunkt med likström (DC). Dessa laddpunkter sammanfaller i stort sett med de laddpunkter som har en maxeffekt på minst 50 kW. Det finns dock ett ett litet antal DC-laddpunkter i Sverige med lägre effekt 20 kW. År 2021 fanns drygt 20 sådana laddpunkter.

Fel i data för enskilda kommuner kan finnas på grund av underrapportering till databasen Nobil samband med snabb utbyggnad. Därmed kan det finnas laddplatser även i kommuner som enligt denna statistik saknar sådana. Jämförelser mellan kommuner får göras med försiktighet, i synnerhet om få eller inga laddpunkter per capita redovisas här.

Mer detaljerad information om laddingsmöjligheterna på olika orter hittar du på uppladdning.nu

Antalet laddpunkter och laddplatser på nationell nivå redovisas i indikator B2H.

Indikator K.H.B2.H.1.4
Uppdaterad: 2024-01-20